Kjøpsbetingelser
Avtalen
Les gjennom våre kjøpsbetingelser for netthandel hos Telemarkshoy.no.
Når du gjennomfører et kjøp aksepterer du våre kjøpsbetingelser og det inngås en bindende avtale mellom Telemarkshoy.no og deg som kunde. Merk at kjøpsbetingelsene kan endres, og bør derfor leses hver gang man gjennomfører et kjøp hos Telemarkshoy.no.
Partene
Selger:
Firmaopplysninger
Firmanavn: Telemarkshøy
Organisasjonsnummer: 926 606 522 MVA
Postadresse: Flatdalsvegen 1163, 3841 Flatdal
Epost: telemarkshoy@outlook.com
Kjøper: Kjøper er den forbruker som foretar bestillingen, og betegnes i den følgende som kjøper/kjøperen.
Pris
Alle priser som er oppgitt i nettbutikken er inkludert merverdiavgift. Det er ingen skjulte kostnader hos oss og prisen som oppgis ved kjøpsøyeblikket inkluderer merverdiavgift, fakturagebyr og fraktkostnader. De ulike elementene er spesifisert i kassen som produktkostnad, merverdiavgift, frakt og fakturagebyr.
Vi tar forbehold om prisendringer og prisfeil på våre produkter.
Merk at tilbud gjelder så langt lageret rekker og innenfor de tidsrammer som det informeres om i vår markedsføring.
Vi tar forbehold om feil i vår lagerbeholdning. Dersom vi mangler noen av varene du har bestilt, vil vi sende varene vi har på lager og ettersende eller kreditere manglende vare(r), eventuelt slette bestillingen hvis vi ikke kan levere noen av varene.
Produkter
Alle våre pakker pakkes i samme maskin som tilsvarer at alle pakker skal være på 1,5 kg. Likevel kan det være tilfeller der pakkene veier ulikt på grammene.
Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt ut sin bestilling til selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil. Eksempelvis dersom et produkt ikke har noen pris.
Betaling
Hos oss kan du velge mellom to trygge og sikre betalingsmetoder.
Vipps Checkout, Visa eller Mastercaard. Kjøpssummen vil bli trukket fra din bankkonto samme eller neste virkedag.
Leveringsmetoder
Vi sender alle bestiller via PostNord som har den rimeligste fraktløsningen per mars 2023.
Vi har fri frakt på alle bestillinger over 899 kr. Alle pakkene blir sendt med Klimanøytral Servicepakke eller som pakke i postkassen. Du vil da motta en hentelapp per post, e-post, eller på SMS.
Normal leveringstid: 1-4 virkedager fra pakken er sendt fra oss.
Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når kjøper, eller kjøperen sin representant, har fått varene levert i tråd med punkt 7. Selgeren har ansvaret for varen frem til den er levert til kjøperen.
Angrerett
Hos Telemarkshoy.no har du 30 dagers bytte-, retur- og angrerett på ubrukte varer. For å benytte deg av bytte-, retur- og angreretten er det viktig at du gir beskjed til oss innen 30 dager fra da du mottok varen. Om fristen er utgått vil varen(e) returneres direkte tilbake til kunden sammen med faktura for frakt. Benyttes vår returseddel belastes det ett returgebyr på kr 149,-
Returfrakt betales av kunden. Merk at angreretten gjelder kun for forbruker og ikke bedriftskunder.
Angreretten gjelder ikke åpnede pakker.
Hvis du hever hele kjøpet vil du få tilbakebetalt varenes verdi ved kjøpetidspunktet, innen 14 dager etter at vi har mottatt og behandlet din retur. Du vil få en e-post når din retur er ferdigbehandlet. Har du betalt med kort vil beløpet tilbakeføres direkte til det samme kortet du benyttet ved kjøp.
Undersøkelse av varen
Du er selv ansvarlig for å undersøke at du har mottatt rett vare innen 30 dager etter du mottok pakken. Angreretten skal gi deg mulighet til å undersøke varen forsiktig før du bestemmer om du vil beholde varen. Det kan bli nødvendig å åpne deler av innpakningen for å undersøke varens art, egenskaper og funksjon..
Er det noen skader på høyet, ikke av forventet kvalitet kan du sende varen i retur kostnadsfritt innen fristen.
Ønsker du å returnere varen, må selv bære kostnadene ved returen og du har ansvaret for at varen blir returnert med forsvarlig innpakning og emballasje. Du kan bli holdt ansvarlig for skade på varen ved uforsiktig eller uforsvarlig retur. Send gjerne varen i originalforpakning godt emballert. Det anbefales at du sender varen i retur med et registrert pakkeprodukt fra Posten i og med at du har bevisbyrden for at varen er sendt i retur.
Retur som sendes i oppkrav hentes ikke ut av oss.
Rutiner retur
Send oss en epost for retur og hva som er galt med varen
Vi sender en returseddel til deg.
Lever den til nærmeste utleveringssted. Pakken sendes til følgende returadresse:
Telemarkshøy
c/o Anne-Hege Svartdal, Flatdalsvegen 1163, 3841 Flatdal
Kunden står selv for alle kostnader knyttet til frakt for returen.
Levering og forsinkelse
Vi gjør vårt aller beste for å levere så raskt som mulig til enhver tid. Leveringstid er normalt 1-4 virkedager, men det kan også være tilfeller med 5-7 virkedager ved levering til enkelte fjerntliggende områder.
Vi gjør oppmerksom på at vi tar forbehold om forsinkelser i perioder med stor pågang hos oss eller Posten/Bring/Postnord.
Hvis du ikke har mottatt din pakke innen 5 uker, er du som kunde ansvarlig for å gi oss beskjed innen 5 uker etter din bestilling. Din bestilling vil anses som levert etter dette tidspunkt.
Reklamasjon ved mangel ved varen og frist for å melde krav
Hvis det er en mangel/feil med varen har du som kunde reklamasjonsrett i 2 år fra du mottok varen. Det forutsetter at du som kunde gir beskjed til oss innen rimelig tid. Vi anbefaler at du tar kontakt med oss, for å videre dokumentere hva som er problemet med varen. Vi krever da nærbilder, samt et oversiktsbilde av varens mangler. Hvis noe er skadet/merker/flekker/lukt på produktet når du mottar pakken fra oss må du kontakte oss med det samme for å informere om dette slik at vi får registrert dette på din ordre hvis du skal returnere produktet.
Ved reklamasjon får kunden tilbakebetalt samme beløpet for reklamasjonsvaren som da den ble kjøpt, eller ny vare dersom vi fremdeles har produktet på lager.
Bytte og retur tar ofte opp til 3 uker fra du har sendt varen i retur.
Send oss en epost på telemarkshoy@outlook.com
På samme måte som det er vårt ansvar at pakken kommer frem til deg, er det ditt ansvar som kunde at pakken kommer frem til oss. Om du velger sporingspakke er du helt sikker på at den ikke forsvinner. Om du velger en rimeligere variant uten sporing har du mindre kontroll på hvor pakken din er.
Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke- forskuddsbetalte uavhentede varer.
Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt. Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Selgeren kan likevel ikke heve mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil betale.
Erstatning: Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens § 46.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling.9 Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.
Pakker som av forskjellige årsaker ikke blir hentet ut av kunden vil bli belastet med et administrasjonsgebyr på 49 kr, samt pris for returfrakt. Frakten avhenger av størrelse/vekt og sendingssted. Kunden er selv ansvarlig for å oppgi korrekte leveringsopplysninger som navn, adresse og tlf. Pakker/gods som nektes mottatt regnes som uavhentet og behandles på samme måte.
Garanti
Garanti som gis av selgeren, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.
Personopplysninger
Personopplysninger vil bli ikke videreformidlet til noen andre parter, men kun brukt til å gjennomføre avtalen med kjøper.
Alder
Du må være over 15 år for å utføre en handel hos oss.
Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. Punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerådet for mekling.